خرید از سراسر دنیا


» اهمیت حشرات در اکوسیستم چیست؟

اهمیت حشرات در اکوسیستم چیست؟

اکوسیستم را می توان مجموعه ای از موجودات، محیط زیست و روابط متقابل آنها در یک منطقه جغرافیایی معین تعریف کرد. اکوسیستم های طبیعی خدمات ارزشمندی را به انسان ها و دیگر موجودات زنده ارائه می کنند که برای بقا و رفاه آنها ضروری است. 

خدمات ارائه شده توسط اکوسیستم می تواند شامل تهیه غذا، آب، فیبر و سایر منابع باشد، در حالی که مزایای غیر مادی اکوسیستم می تواند شامل تفریح ​​و ارزش زیبایی شناختی باشد. این اکوسیستم همچنین از گرده افشانی، تولید اولیه، تجزیه و تشکیل خاک پشتیبانی می کند که برای تولید منابع ضروری است. 

دیگر جنبه‌های حیاتی اکوسیستم شامل مکانیسم‌های کنترل بیولوژیکی و بازخوردی است که ارائه مداوم خدمات را تضمین می‌کند. در حالی که بدون هیچ هزینه ای ارائه می شود، ارزش خدمات اکوسیستم در سراسر جهان سالانه 33 تریلیون دلار آمریکا تخمین زده می شود . 

اکوسیستم ها همچنین مسئول چندین "خطا" مانند زباله، آفات، بیماری ها، موجودات سمی و آلرژی زا، حملات حیوانات و خطرات ژئوفیزیکی مانند سیل هستند. با این حال، بسیاری از آسیب‌های ذکر شده با افزایش بی‌ثباتی انسانی ساختارهای اکوسیستم، شبکه‌های غذایی، و فرآیندهای مسئول کاهش رویداد هایی مانند طوفان، سیل و سایر سیستم‌های آب و هوایی تشدید می‌شوند.

ارزش اقتصادی ناشی از حشرات

در حالی که همه موجودات در اکوسیستم ضروری هستند، نقش حشرات بسیار حیاتی است. حشرات که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند و از سوی برخی به عنوان یک مزاحم تلقی می شوند، "اهرم کشان جهان" هستند. طبق گزارش  نشنال جئوگرافیک ، برای هر انسان روی زمین حدود 1.4 میلیارد حشره وجود دارد و همه آنها نقش مهمی در اکوسیستم دارند. 

جان لوزی و میس وان، بوم شناسان مستقر در ایالات متحده،  تحقیق کردندسهم اقتصادی حشرات در ایالات متحده و بدون احتساب گرده افشانی، حدود 57 میلیارد دلار است. این ارزش عمدتاً از حیات وحش ناشی می شود که معمولاً توسط حشرات خدمات رسانی می شود و بخش مهمی از زنجیره غذایی پرندگان، پستانداران و ماهی ها را تشکیل می دهد. 

حشرات مسئول کنترل بیولوژیکی آفات هستند که همچنین نیم میلیارد ارزش اضافی را در اقتصاد به حساب می آورند. کارشناسان توافق دارند که ارزش اقتصادی حاصل از حشرات در برخی موارد غیرقابل سنجش است. به عنوان مثال، محاسبه هزینه تجزیه حیات گیاهی و اجساد مرده در محیط دشوار است.

گرده افشانی گیاهان

حشرات مسئول گرده افشانی  حدود 80 درصد درختان و بوته ها  در کل سیاره هستند. گیاهان مقادیر قابل توجهی انرژی را برای تشکیل شکوفه های جذاب پر از شهد سرمایه گذاری می کنند. چنین ویژگی هایی در درجه اول برای جذب حشرات تولید می شوند که به عنوان عوامل اصلی گرده افشانی برای اکثر آنها عمل می کنند. 

برخی از گونه های گیاهی که دارای چنین ویژگی هایی هستند عبارتند از: افرا، گیلاس، زالزالک، خولان، آهک و روآن بری.

رابطه بین گیاهان و حشرات بسیار پیچیده است. به عنوان مثال، ارکیده ها در طول میلیون ها سال با حشرات تکامل یافته اند و تنها می توانند توسط یک گونه از حشرات گرده افشانی شوند. 

پس از بررسی یک گونه ارکیده در ماداگاسکار،  چارلز داروین پیش بینی کرد که یک پروانه در منطقه با پروبوسیس به طول 11 اینچ کشف می شود. از آن زمان دانشمندان گونه ای از شب پره را در این منطقه پیدا کردند که گرده افشانی آن ارکیده را انجام می دهد که دارای لوله ای به طول 11 اینچ است. زنبورها برخی از مهم ترین گرده افشان ها در اکوسیستم هستند. 

حشراتی مانند زنبورها معمولا گرده را در "سبدهایی" که از موهای روی شکم یا پاهای آنها تشکیل شده است جمع می کنند. بدون زنبورها، اکثر گیاهانی که به آنها تکیه می کنیم، قادر به تولید بیشتر غذایی که می خوریم نخواهند بود. بسیاری از گیاهان نیز قادر به تولید مثل نیستند. هندوانه در فلوریدا یا بادام در کالیفرنیا اگر زنبورها نبودند احتمالاً در دسترس نبودند. 

کاهش جمعیت گرده افشان ها در برخی مناطق، دولت ها را بر آن داشته است تا مدیریت آفات وشیوه های کارآمد استفاده از زمین را برای ارتقای فعالیت گرده افشان ها اجرا کنند.

پراکندگی دانه ها

مورچه ها نقش مهمی در پراکندگی میوه ها و دانه های گیاهان دارند. بیش از 150 گونه گیاهی وجود دارد  که برای پراکندگی به حشرات متکی هستند. برخی از گیاهان میوه و دانه هایی تولید می کنند که توسط مورچه ها خورده و جمع آوری می شوند. بذرهایی که مصرف نمی شوند در مسیرهایی که مورچه ها استفاده می کنند جوانه می زنند. با استفاده از حشراتی مانند مورچه ها، گیاهان اطمینان حاصل می کنند که دانه های آنها در فواصل طولانی بدون نیاز به باد پراکنده می شوند.

تجزیه مواد حیوانی و گیاهی

حشرات نقش حیاتی در تجزیه مواد حیوانی و گیاهی ایفا می کنند که برای آزادسازی مواد مغذی که بعداً برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند ضروری است. تجزیه همچنین به حذف ارگانیسم های بیماری زا در لاشه کمک می کند. 

سوسک‌های سرگین و موریانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، زیرا با حذف و کمک به تجزیه فضولات دام، خدمات کشاورزی را ارائه می‌کنند، بنابراین رسوب مرتع را از طریق تجمع فضولات محدود می‌کنند. این خدمات همچنین به بهبود ذخیره آب در خاک، کمک می کند.

کاهش تلفات دام در نتیجه مگس‌ های خون‌خور و کاهش اتلاف نیتروژن در اثر تبخیر و فرسایش کمک می‌کند. 

اهمیت چنین خدماتی به بهترین وجه در استرالیا نشان داده شده است، جایی که مراتع آلوده به دلیل

تجمع سرگین تولید دام را تهدید می کند . در کشور. سوسک های سرگین بومی به راحتی از سرگین تولید شده توسط دام تغذیه نمی کردند زیرا آنها برای تغذیه از سرگین تولید شده توسط کیسه داران بومی سازگار هستند. 

بنابراین، دولت مجبور شد برنامه ای پرهزینه را اجرا کند که منجر به معرفی گونه های مایت شکارچی و سوسک سرگین از قاره های مختلف برای خلاص شدن از شر سرگین و از بین بردن لاروهای مگس خونخوار موجود در سرگین شد. این برنامه ارزش و هزینه خدمات ارائه شده توسط حشرات را نشان می دهد.

تغذیه

حشرات از حیوانات دیگر از جمله پرندگان و انسان تغذیه میکنند. تغذیه کننده های معمولی حشرات در میان پرندگان شامل دارکوب، سنجاق، تالار، فاخته و گنجشک است. 

سایر مهره داران حشره خوار وحشی عبارتند از مارمولک، قورباغه، وزغ، موش، سمندر و خفاش.

بیش از 2086 گونه حشرات در 130 کشور بنابراین، حشرات منبع تغذیه ای ضروری برای بسیاری از مردم در سراسر جهان هستند. مصرف حشرات نیز به طور فزاینده ای در نقاط مختلف جهان رواج یافته است. 

در بورنئو، برنج را با حشره‌هایی که با فلفل‌ها و نمک ترکیب شده و در ساقه‌های بامبو پخته می‌شود، سرو می‌کنند. در مکزیک، شاپولین (ملخ) با ادویه های زیادی سرو می شود. در برخی از جوامع آفریقایی ، کاترپیلارها بسیار محبوب هستند و منبع عالی آهن، روی، پتاسیم و کلسیم هستند. در جزیره ساردینیا، مردم کاسو مارزو - "پنیر " - که با انگل درست می شود می خورند. 

در برخی از رستوران های توکیو انواع حشرات نیز سرو می شود. حشرات در مقایسه با دام و طیور به انرژی کمتری برای متابولیسم نیاز دارند. حشرات نیز پروتئین تولید می کنند، که تخمین زده می شود 300 برابر بیشتر از گاو کارایی داشته باشد. 

جایگزینی پروتئین های تولید شده توسط مهره داران با پروتئین حشرات احتمالاً انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در عین حال باعث صرفه جویی در غلات مورد نیاز برای تولید خوراک می شود. 

مصرف پروتئین حشرات نیز بسیار سودآور است. در طی شیوع ملخ در مکزیک، برداشت حشرات 3000 دلار درآمد به ازای هر خانواده در مقابل هزینه 150 دلاری که در صورت کنترل از طریق درمان حشره کش متحمل می شد، ایجاد کرد. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که پروتئین حشرات می تواند یک غذای ضروری برای آینده باشد.

کنترل بیولوژیکی و حفظ تعادل اکولوژیکی

حشرات شکارچی و مهره‌داران حشره‌خوار مکانیسم‌های تنظیم محیطی مهمی را برای ارگانیسم‌های مختلف، که شامل گونه‌های آفت می‌شود، فراهم می‌کنند.

ارزش کنترل بیولوژیکی در ایالات متحده  5.4 میلیارد دلار در سال است.  سود اقتصادی حاصل از کنترل بیولوژیکی در بخش قهوه کاستاریکا به تنهایی بین 75 تا 310 دلار در هکتار در هر سال تخمین زده می شود. سود مالی هر مزرعه برابر است با درآمد سالانه یک شهروند کاستاریکا. شکار گونه های مختلف حشرات نیز به کنترل ناقلین بیماری کمک می کند.

خدمات فرهنگی

تجمع حشرات در نقاط مختلف جهان برای تماشای لذت بخش است و اغلب گردشگرانی را جذب می کند که برای جوامع محلی درآمد ایجاد می کنند. به عنوان مثال، در مکزیک، انبوهی از پروانه های پادشاه، گردشگرانی را از سراسر جهان جذب می کند که مشتاق تماشای این پدیده هستند.

حشرات به عنوان راه حلی برای چالش های جهانی

دانشمندان فکر می کنند که حشرات راه حلی برای چندین مشکل زیست محیطی هستند که جهان امروز با آن مواجه است. حشرات را می توان به عنوان بخشی از راه حل های جامع برای چالش های جهانی، از جمله تامین سوخت پایدار، تولید غذا و کاهش تخریب محیط زیست مورد استفاده قرار داد.

حفاظت و مدیریت حشرات در اکوسیستم

مدیریت حشرات، اکوسیستم و تعاملات آنها به روشی پایدار برای بقای همه موجودات حیاتی است. متأسفانه، اکثر مردم، به ویژه آنهایی که در محیط های شهری هستند، اغلب از اهمیت حشرات در اکوسیستمی که ما به آن وابسته هستیم، قدردانی نمی کنند. وابستگی به حشرات و خدماتی که آنها ارائه می دهند تنها زمانی آشکار می شود که تولید مثل در معرض خطر باشد. پیامدهای قطع ارائه خدمات پایدار در اکوسیستم می تواند منجر به قحطی، تهدید سلامت انسان و اختلالات اقتصادی شود.

 دانشمندان بر این باورند که بیش از 40 درصد از گونه های حشرات ممکن است در آینده ای نه چندان دور به دلیل از بین رفتن زیستگاه منقرض شوند. نگرش نسبت به گونه های مختلف بر حمایت عمومی نسبت به حفاظت از گونه ها تأثیر می گذارد.

 متأسفانه، دید منفی گسترده ای نسبت به حشرات وجود دارد، که در نتیجه تلاش‌هایی را که برای حفاظت از آنها انجام می‌شود، کاهش می‌دهد. با این حال، چندین کشور وجود دارند که حفاظت از حشرات در اولویت آنان قرار دارد.

 اخیراً فعالان محیط زیست آلمان 1.75 میلیون امضا برای حمایت از قانون "نجات زنبورها" جمع آوری کردند که مستلزم اقدام فوری و انتقال به سمت کشاورزی ارگانیک بود. کارشناسان معتقدند که چنین استراتژی هایی برای رسیدگی به همه حشرات باید در همه کشورهای جهان اتخاذ شود.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده