خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» انواع مختلف سهام و بازارهای سهام چیست؟

انواع مختلف سهام و بازارهای سهام چیست؟

دسته بندی سهام کلیدی و چرا باید آنها را بشناسید

وقتی متخصصان سرمایه گذاری در مورد سهام صحبت می کنند، تقریباً همیشه منظور آنها سهام عادی است. شرکت‌های سهامی عام کلاس‌های مختلفی از سهام را منتشر می‌کنند - در ادامه در مورد این موضوع بیشتر توضیح می‌دهیم - اما سهام عادی ابتدایی‌ترین نوع آن است. در واقع اکثریت قریب به اتفاق سهام منتشر شده توسط شرکت ها سهام عادی است.

وقتی صاحب سهام عادی هستید، به شما این حق را می دهد که در جلسه سالانه یک شرکت در مورد اعضای هیئت مدیره و سایر مسائل شرکت رای دهید. به طور کلی یک سهم برابر با یک رای است. برای مثال، سرمایه‌گذاری که پنج سهم از شرکت ABC را در اختیار دارد، تنها پنج رای خواهد داشت - بسیار کمتر از یک صندوق تامینی که 30 درصد سهام شرکت را در اختیار داشت، که می‌تواند به میلیون‌ها سهم برسد. گفته می شود، امکان داشتن سهام عادی بدون حق رای وجود دارد.

اگر شرکت عملکرد خوبی داشته باشد، زمانی که صحبت از افزایش قیمت به میان می‌آید، سقف سهام عادی است. برخی از سهام عادی نیز به طور منظم سود سهام پرداخت می کنند ، اما پرداخت هرگز تضمین نمی شود. یکی از نکات منفی سهام عادی این است که سهامداران آن آخرین صفی هستند که در صورت ورشکستگی شرکت باید بازپرداخت شوند.

تعریف سهام شرکت

سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی خاص که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامیست و ورقه سهم، سند قابل معامله ای هست که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. به همین خاطر است که در شرکت سهامی خاص به سهامداران شرکت، «سهامدار» گفته می شود و توی شرکت هایی مانند شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی و غیره به شرکاء شرکت، «صاحبان سهم الشرکه» هم گفته می شود.

ویژگی های سهام ممتاز

قابل باز خرید بودن به اختیار شرکت سهامی

داشتن امتیاز جمع شوند گی سود سهام

 نداشتن حق رای

اولویت در دریافت سود سهام و دارایی ها هنگام تسویه

قابل تبدیل بودن به سهام عادی به اختیار سهامداران

داشتن حق مشارکت در سود اضافی

ویژگی مختص به یک نوع سهام نیست،ممکن است سهام ممتاز یک یا چند ویژگی را دارا باشد.

انواع مختلف سهام شرکت سهامی تقسیم می شود به

سهام بانام

سهام بی نام

سهام ممتاز

سهام وثیقه

سهام مدیریتی

سهام کنترلی

سهام در سراسر دنیا 2 نوع است و در کشور ما یک مورد آن به عموم عرضه و در بورس تهران تنها سهام عادی میتوانید بخرید اما در دروس آکادمیک دانشگاه های ایران (در رشته های مدیریت و حسابداری) هر 2 نوع آن را آموزش میدهند.

سهام عادی شما سهام یک شرکت را خریداری می کنید، یعنی با قوانین سهام عادی نسبت به شرکت سهامی دارای حقوقی هستید. طبق قوانین سهام عادی، شما به میزان سهمی که از شرکت داشته اید در سود و زیان آن شریک خواهید بود.

سهام ممتاز بیشتر مواقع دارای نرخ سود بهتر یا بهره تعیین شده ای نسبت به سهام عادی است. ولی سهام عادی یا سهام موجود در بازار سرمایه ،دارای نرخ سود یا بهره ثابت نیستند و میزان مالکیت سهامدار از منافع و حقوق شرکت را بیان می کنند.یابه عبارتی دارنده آن بر بخشی از یک شرکت و درآمدها و دارایی های آن شرکت سهیم است.

سهم ممتاز

همه شرکت‌های سهامی عام دارای سهام عادی هستند، اما فقط برخی از سهامها منتشر می‌شوند که سهام ممتاز نامیده می‌شود . این نوع سهام برخی از مزایای سهام و اوراق عادی را در یک اوراق بهادار ارائه می دهد.سهام ممتاز سود سهام تضمین شده را به دارندگان خود می پردازد، علاوه بر این شانسی برای افزایش قیمت مانند آنچه در سهام عادی به دست می آورید. اگر سهام عادی یک شرکت سود سهام پرداخت کند، سود سهام ممتاز ممکن است بسیار بالاتر باشد. در صورت ورشکستگی شرکت، سهامداران سهام ممتاز نیز بیشتر احتمال دارد که نوعی غرامت دریافت کنند.

تفاوت دیگر این است که شرکت صادرکننده می‌تواند سهام ممتاز را در اختیار خود بازخرید کند - چیزی که متخصصان سرمایه‌گذاری می‌گویند سهام را «قابل تماس» می‌کند. علاوه بر این، سهامداران ممکن است این اختیار را داشته باشند که سهام ممتاز خود را به سهام عادی تبدیل کنند. با این حال، بزرگترین نقطه ضعف سهام ممتاز این است که سهامداران ممتاز حق رای ندارند.

سهام بزرگ

فراتر از انواع مختلف سهام منتشر شده توسط شرکت های دولتی، سهام ممکن است بر اساس ارزش بازار طبقه بندی شوند. این معیاری از ارزش است که با ضرب کردن تعداد کل سهام یک شرکت در قیمت سهام فعلی آن به دست می‌آید.

شرکت های سهامی عام در ایالات متحده با ارزش بازار 10 میلیارد دلار یا بیشتر به عنوان سهام بزرگ طبقه بندی می شوند . اندازه فوق العاده و نفوذ قابل توجه آنها بر بازارها به سرمایه گذاران ثبات بیشتر و ریسک کمتری را ارائه می دهد زیرا چنین شرکت هایی با سرمایه بزرگ اغلب بهتر از شرکت های کوچکتر می توانند اختلالات و نوسانات بازار را تحمل کنند.

یکی از نکات منفی سهام با سرمایه بزرگ این است که شرکت‌هایی با این اندازه بسیار کندتر از شرکت‌های جدیدتر و کوچک‌تر رشد می‌کنند. این بدان معناست که سرمایه گذاران نباید از سرمایه گذاری در سهام با سرمایه بزرگ انتظار بازدهی بزرگ داشته باشند.

سهام با سرمایه متوسط

شرکت هایی با ارزش بازار بین 2 تا 10 میلیارد دلار سهام با سرمایه متوسط نامیده می شوند. شرکت‌های با سرمایه متوسط، ثبات کسب‌وکارهای مستقر را با پتانسیل رشد بیشتر شرکت‌های کوچکتر ترکیب می‌کنند.

سهام با سرمایه متوسط ​​می توانند پتانسیل رشد را ارائه دهند زیرا سهم خود را از بازارهایی که در آن تجارت می کنند گسترش می دهند. به علاوه، آنها اغلب هدف ادغام یا ادغام شرکت‌های با سرمایه بزرگ هستند.

سهام کوچک

سهام با سرمایه کوچک شرکت های آمریکایی با ارزش بازار 300 تا 2 میلیارد دلار هستند. تعداد شرکت‌های با سرمایه‌ی کوچک چند برابر بیشتر از مجموع سهام‌های با سرمایه‌ی بزرگ و متوسط ​​است.

سهام با سرمایه‌ی کوچک فرصت‌های بزرگی برای رشد به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد و بازار با سرمایه‌های کوچک متشکل از شرکت‌های با سرمایه متوسط ​​و بزرگ آینده است. در عین حال، این سهام جزو ریسک‌پذیرترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند، زیرا سهام‌های با سرمایه کوچک نوسانات بازار را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، سرمایه‌های کوچک می‌تواند شامل شرکت‌هایی باشد که با ورشکستگی روبرو هستند و شرکت‌هایی که آماده خرید هستند. سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های کوچک، احتمال سودهای چشمگیر را با احتمال زیان‌های عمده جفت می‌کند.

سهام رشد

سهام رشد شرکت هایی هستند که درآمد، سود، قیمت سهام یا جریان نقدی خود را با نرخی بیشتر از بازار به طور کلی گسترش می دهند. هدف سرمایه گذاری در سهام در حال رشد، افزایش قیمت قوی در طول زمان است. با این حال، سهام رشد پتانسیل بیشتری برای نوسانات ارائه می دهد، زیرا این شرکت ها به احتمال زیاد برای دستیابی به این رشد ریسک می کنند.

شرکت های در حال رشد تمایل دارند درآمد خود را مجدداً در تجارت سرمایه گذاری کنند و ممکن است سود سهام پرداخت نکنند. در حالی که بسیاری از سهام در حال رشد، شرکت‌های کوچک‌تری هستند که تازه وارد بازار شده‌اند، این همیشه در هر موردی صادق نیست. اما بیشتر اوقات، شرکت های در حال رشد به شدت بر نوآوری و ایجاد اختلال در صنایع خود متمرکز هستند.

ارزش سهام

سهام ارزشی، سهام شرکت هایی هستند که در حال فروش هستند. به بیان دیگر، سهام ارزشی شرکت‌های قدرتمندی هستند که توسط بازار سهام کمتر قیمت‌گذاری شده‌اند . سرمایه گذاران ارزشی سعی می کنند شرکت هایی را در دسته سهام ارزشی کشف کنند، سهام آنها را بخرند و منتظر بمانند تا بقیه بازار به ارزش واقعی آنها بیدار شود.

برای یافتن این سهام، سرمایه‌گذاران ارزشی به دنبال شرکت‌هایی با نسبت P/E پایین و همچنین برخی عوامل دیگر می‌گردند. سهام‌هایی که با توجه به این نسبت‌های رایج تحلیل سرمایه‌گذاری مطلوب به نظر می‌رسند، ممکن است به دلیل تحولات بازار گسترده‌تر که به تحولات خاص در کسب‌وکار یا صنایع آن‌ها ارتباطی ندارد، قیمت سهام آنها کاهش یافته باشد.

سهام بین المللی

سهام بین المللی سهام شرکت های خارج از کشور شما هستند. سرمایه گذاری در سهام بین المللی تنوع بیشتری نسبت به سبد سهام مستقر در ایالات متحده ایجاد می کند زیرا تحت تأثیر نیروهای مختلف بازار قرار می گیرند.

خرید سهام بین المللی ممکن است به سرمایه گذاران امکان دسترسی به اقتصادهای با رشد سریعتر و همچنین الگوهای ریسک و بازده متفاوت را بدهد. علاوه بر این، سهام بین‌المللی می‌توانند در مقابل دلار آمریکا که قدرت خرید خود را از دست می‌دهد، محافظت کنند.

اما زمانی که دلار قوی باشد، بازده سهام بین المللی می تواند تضعیف شود. سرمایه گذاران همچنین باید مراقب ریسکی باشند که تحولات ژئوپلیتیکی برای سهام بین المللی ایجاد می کند.

سود سهام

سود سهام می تواند علاوه بر افزایش قیمت، یک جریان ثابت درآمد را فراهم کند. به همین دلیل است که سرمایه گذاران سود سهام شرکت های سهامی عام را خریداری می کنند که بخشی از سود خود را به عنوان سود سهام به سهامداران برمی گرداند.

سود سهام ممکن است مزایای مالیاتی ارائه دهد. بیشتر سود سهام به‌جای «معمولی» «واجد شرایط» در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که مالیات آن‌ها با همان نرخ سود سرمایه بلندمدت به جای درآمد معمولی مشمول مالیات می‌شوند، که می‌تواند یک مزیت مالیاتی بزرگ باشد.

برخی از سرمایه گذاران سود سهام، سرمایه گذاری مجدد سود خود را به عنوان روشی غیرفعال برای افزایش بازده انتخاب می کنند. برنامه‌های سرمایه‌گذاری مجدد سود سهام ( DRIPs ) یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری مجدد خودکار سود سهام هستند.

سهام IPO

شرکت‌های خصوصی که می‌خواهند به بازارهای سهام عمومی دسترسی پیدا کنند، اغلب یک عرضه اولیه عمومی ( IPO ) انجام می‌دهند. این شامل فهرست کردن سهام آنها در بورسی مانند بورس نیویورک ( NYSE ) یا نزدک برای فروش به عموم است.

ورود به طبقه همکف یک سهام پررنگ در آینده بسیار هیجان انگیز است و بسیاری از سرمایه گذاران دوست دارند سهام IPO را دنبال کنند. اما شرکت‌های عمومی جدید و اثبات‌نشده همیشه شرط مطمئنی نیستند: بین سال‌های 1975 تا 2011، بیش از 60 درصد سهام IPO پس از پنج سال بازدهی منفی داشتند. اگر به سرمایه گذاری سهام IPO علاقه مند هستید، مطمئن شوید که بیش از بخش کوچکی از پرتفوی خود را سرمایه گذاری نمی کنید. به شرکت ها یا صنایعی که با آنها آشنا هستید پایبند باشید.

سهام چرخه ای و سهام دفاعی

سهام دوره‌ای شرکت‌هایی هستند که فروش و قیمت سهام آن‌ها در زمانی که اقتصاد از رکود اقتصادی در حال رشد است و به سمت رونق می‌رود، افزایش می‌یابد. برعکس، زمانی که اقتصاد در حال کند شدن است، سهام تمایل به سقوط دارد و فروش کمتر می شود. به بیان دیگر، آنها از ریتم رونق/رکود چرخه تجاری پیروی می کنند.

برخی از سهام دوره ای به مخارج اختیاری مصرف کننده بستگی دارد . اینها شامل شرکت های خرده فروشی، ناهار خوری، فناوری و سفر می شود.

در این میان، سهام دفاعی، سهام شرکت هایی هستند که کسب و کار آنها کمتر تحت تأثیر فراز و نشیب چرخه تجاری قرار می گیرد. سهام شرکت های خدماتی ، سهام مراقبت های بهداشتی و سهام اصلی مصرف کننده ، همه سرمایه گذاری های دفاعی در نظر گرفته می شوند. این به این دلیل است که درآمد آنها - و احتمالاً قیمت سهام آنها - در اقتصادهای رونق و رکود ثابت می ماند.

برخی زمانی که معتقدند اقتصاد برای رشد آماده است در سهام دوره ای سرمایه گذاری می کنند و زمانی که انقباض اقتصادی را پیش بینی می کنند به سمت سهام تدافعی حرکت می کنند. این استراتژی که به عنوان چرخش بخش شناخته می شود، می تواند مخاطره آمیز باشد زیرا نمی توان حرکت بعدی اقتصاد را با دقت 100 درصد پیش بینی کرد.

سهام چیپ آبی

سرمایه گذارانی که خواهان بازدهی ثابت و سود سهام قابل اعتماد هستند باید سهام بلو چیپ را بررسی کنند . در حالی که هیچ تعریف دقیق و سریعی از سهام بلو چیپ وجود ندارد، این سرمایه گذاری ها معمولاً دارای چند ویژگی مشترک هستند. آن‌ها شرکت‌های بزرگی هستند که نامشان به رسمیت شناخته شده، سابقه چندین دهه عملکرد قابل اعتماد، سابقه درآمد ثابت و پرداخت سود سهام ثابت است.

با این حال، از آنجایی که این شرکت ها به خوبی تثبیت شده اند، انتظار می رود هزینه هر سهم بالاتر باشد. و به خاطر داشته باشید که سهام بلو چیپ به احتمال زیاد رشد شهاب سنگی را تجربه نمی کند.

سهام پنی

سهام پنی ، سرمایه‌گذاری‌های سفته‌بازی و ریسکی هستند که در بسیاری از موارد کلاهبرداری آشکار هستند. همانطور که از نام آنها پیداست، سهام پنی ارزش بسیار کمی دارند. از نظر تاریخی، سهام پنی، همانطور که از نامشان پیداست، بر حسب سکه قیمت گذاری می شد و کمتر از 1 دلار در هر سهم به فروش می رسید، اگرچه اکنون سهام پنی ممکن است تا 5 دلار در هر سهم افزایش یابد.

شرکت‌هایی که پشت سهام پنی هستند، اغلب با مشکلات مالی، با کسب‌وکارهای در حال فروپاشی یا حتی بدون کسب‌وکار واقعی در وهله اول مواجه هستند. سهام پنی در بورس های اصلی فهرست نشده است . آنها در خارج از بورس (OTC) معامله می شوند و حجم معاملات بسیار کمی دارند که باعث می شود آنها سرمایه گذاری های بسیار غیر نقدشونده ای داشته باشند.

بدتر از همه، سهام پنی ابزار مورد علاقه کلاهبرداران است. طرح‌های پمپ و تخلیه از سهام پنی برای فریب سرمایه‌گذاران ساده لوح استفاده می‌کنند، همانطور که در فیلم‌هایی مانند «گرگ وال استریت» و «اتاق دیگ بخار» به تصویر کشیده شده است.

سهام ESG

محیطی، اجتماعی و حاکمیتی ( ESG ) رویکردی برای سرمایه گذاری است که در آن افراد فقط سهام شرکت هایی را خریداری می کنند که رفتار شرکتی مسئولانه از خود نشان می دهند. سهام ESG توسط سیستم‌های رتبه‌بندی شخص ثالث مورد قضاوت قرار می‌گیرد تا مشخص شود که کدام یک کسب‌وکار خود را به روش‌های سازگار با محیط‌زیست و مسئولیت‌پذیر اجتماعی انجام می‌دهند و در عین حال حاکمیت شرکتی خوبی را حفظ می‌کنند که تنوع و برابری را در شرکت تشویق می‌کند.

سرمایه گذارانی که به سرمایه گذاری ESG اهمیت می دهند، هر شرکتی را دارای سهامدارانی می دانند که فراتر از بازار سهام هستند - از جمله کارگران، جوامع، مشتریان و محیط زیست. سهام ESG به شما این امکان را می دهد که در شرکت هایی سرمایه گذاری کنید که ارزش های شرکتی آنها با ارزش های شخصی شما مطابقت دارد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده